Digitaal

Zoals de titel al aangeeft wordt Grensspoor compleet digitaal bestuurd.

In tegenstelling tot analoge baanbesturing met variabele gelijkspanning (0 tot 15V), wordt bij digitale baanbesturing een constante bipolaire gelijkspanning (15V) gegenereerd welke een digitaal signaal bevat. Dit blokvormig signaal kent 2 waarden (binair) in de vorm van een positieve puls en een negatieve puls met een bepaalde lengte en wordt door de centrale (de zender) gegenereerd. Hiermee worden loks,  treinen, wissels, seinen, etc. aangestuurd. De centrale stuurt deze informatie naar een booster die vervolgens de uiteindelijke spanning mét het signaal op de rails zet. Dit signaal wordt door de decoder (de ontvanger) in de lokomotief waargenomen en omgezet in stuurspanning voor de motor, verlichting, etc. De centrale en de booster wordt van spanning voorzien door een transformator en bepaalt, in combinatie met de booster, ook hoeveel vermogen het geheel kan leveren. De meeste boosters leveren minimaal 3A stroom tegen een gebruik vanaf ongeveer 0,5A per lokomotief. Dit wil zeggen dat er dan maximaal 6 lokomotieven per booster kunnen rijden. Indien er meer dan 3A gevraagd wordt zal dus een extra booster nodig zijn. Deze boosters worden ingezet op electrische gescheiden baanvlakken. Ieder baanvlak kan dus maximaal, het door de booster geleverde vermogen, afnemen.


Op de meeste centrales zit een manuele besturing waarmee commando's als rijrichting, snelheid, verlichting, geluid en wissels, etc. bediend kunnen worden. Het is echter ook mogelijk om dit via een computer te laten regelen. Hier is software voor nodig die alle commando's kan automatiseren en via de computer naar de centrale kan sturen.